Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce. Więcej informacji o wykorzystywaniu plików cookie.
Zamknij

 
 

Samochód kontra pociąg

 (Dzień 1)
10 minut! Znowu 10 minut!! Do furii człowieka można doprowadzić zamykając mu szlaban przed samym nosem!!! Po 10 minutach toczy się pociąg z prędkością galopującego żółwia, całe pięć cystern. To i tak dobrze, że nie drezyna, którą to kolejarze uwielbiają ujeżdżać w godzinach szczytu komunikacyjnego. Po 10 minutach korek po obu stronach torów ciągnie się aż po horyzont.

(Dzień 2)
10 minut! Znowu 10 minut!!! Nareszcie wlecze się „supermegaekspress”, na oko 20-30 km/h. Sześć wagonów. W pięciu klasy pierwszej przewożą powietrze z północy kraju na południe (może znad morza, jodowane?). W ostatnim wagonie już klasy drugiej, o rany niemożliwe… jeden…dwa…trzy…siedmiu pasażerów!! Na ulicach korek aż po horyzont. Jest chłodny listopadowy poranek. Wszystkie silniki pracują, nikt nie będzie ryzykował problemów z ponownym uruchamianiem, nikt nie chce marznąć. Nad ulicą wzbija się gęsty dym.

(Dzień 4)
10 minut! Znowu te 10 minut!! No proszę dziś drezyna. Trzy osoby z ekipy remontowej plus rower. Dostojnie przetacza się przez przejazd, zatrzymuje się a następnie wraca. Kierowcy grzecznie czekają. Nie mają innego wyjścia. Korek aż po horyzont.

Po dojechaniu do pracy, przy porannej kawie, jakiś masochistyczny instynkt każe mi poszukać w sieci argumentów drugiej strony konfliktu kierowca – kolej. „Serwis na www.wybieramkolej.pl powstał dla tych, którym kolej nie jest obojętna” - czyli to coś w sam raz dla mnie. Na stronie jest biedronka wspinająca się po trawce. Jest też sielski obrazek z domkami pod lasem. No i są te argumenty, z których wynika, że na kolei to głównie o ekologii myślą, w przeciwieństwie do wszystkich innych :

  • „Kolej to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu. Najmniej ingeruje w środowisko naturalne, ma dziewięciokrotnie mniejsze zużycie energii i emituje nawet trzydziestokrotnie mniej zanieczyszczeń niż drogowy transport towarowy”
  • „Dla porównania: 1 pociąg towarowy może przewieźć 1400 ton ładunku, co odpowiada 50 tirom lub 200 ciężarówkom”
  • „Jedno auto pracujące przez 1 godzinę pochłania tlen potrzebny do życia 200 osobom. Jeszcze gorzej jest jeśli chodzi o ciężarówki…”
  • „Przede wszystkim: kolej nie stoi w korku. Trasy przygotowane są wcześniej tak, by pociąg odjeżdżając ze stacji miał wolną drogę, aż do celu. Dzięki temu, że porusza się po szynach, omija zakorkowane ulice”
  • „Kolej nie ma problemu z zakorkowaniem, jadąc po sobie wyznaczonych szlakach nie musi zatrzymywać się na przejściach dla pieszych. Nie stoi w kilometrowych korkach na wylotowych trasach z miasta”

I tak dalej, i tak dalej, jest tego sporo…

A jednak nie dam sobie wmówić, że wożenie 10 osób składem złożonym z pięciu wagonów jest bardziej ekologiczne, niż zastąpienie go dwoma samochodami. Coś mi się zdaje, że gdyby posumować wszystkie koszty środowiskowe związane z utrzymaniem tego molocha, to nie bilans nie wypadłby tak fajnie jak tu piszą. Że być może tkwi w tym środku transportu jakiś potencjał ale w naszych krajowych warunkach właśnie na potencjale sprawa się kończy, bo realizacja jak zwykle jest zupełnie do luftu.

(Dzień 5)
10 minut! Znowu drezyna!! W tą……………. i z powrotem. Czuję się jak człowiek, który nie z własnej winy ale jednak pochłonął tlen potrzebny
do życia ponad 30 osobom, co jeszcze bardziej niż zwykle psuje mi humor.


super pociągdrezyna

 

ministerstwo srodowiska
ekologiczna natura
ekologiczna bydgoszcz
centrum informacji